1. špecializovaná sieť na predaj a servis elektrobicyklov

Súvisiace články

Je jazda na horskom elektrobicykli podvádzanie?

(Veľký porovnávací test prestížneho britského webového portálu ebike.mtb.com)

„Horské ebajky sú len pre  lenivých a mali by byť ich zakázať! Ľudia na elektrobicykloch sú na smiech, traily sú preplnené hlupákmi…“ Pravdepodobne ste už všetci počuli takéto a podobné výroky. Preto sme sa s najmodernejšou meracou technikou rozhodli raz a navždy dokázať, či sú jazdci podvodníci, alebo nie.

Koľko trailov stihnem za hodinu na bajku, koľko na ebajku? Ako náročná je jazda na horskom ebajku v porovnaní s klasickým horským? A rovná sa Turbo podpora Turbo podpore? Časť našich odpovedí na tieto otázky vás prekvapí a konvenčných mountainbikerov zneistí. Pretože jazda s Turbo podporou môže byť náročnejšia ako jazda na normálnom mountainbikom. Ale o tom neskôr.

Meracia technika

K získaniu porovnávacích dát poskytol Garmin všetky relevantné produkty. Použili sme systém na meranie wattov Vector 2. Keďže v tomto prípade nie je meracia technika integrovaná v kľuke ale v pedáloch, boli pedále Vector 2 tým najlepším riešením pre náš porovnávací test. S jedným  a tým istým meracím systémom sme mohli s istotou konštatovať, že získavame platné a 100 % porovnateľné dáta z konvenčného mountainbiku (Canyon Spectral) a e-mountainbiku (Haibike XDURO NDURO Pro). K analýze dát sme použili Garmin Connect a vyplnili sme viac ako 2.000 Excel buniek, aby sme s pomocou biomechanikov dáta vyhodnotili.

Ilustračný obrázok 2

Testovacie biky

Ako testovacie biky slúžili dva endurobiky: Canyon Spectral, obratný bike so športovou geometriou, ktorý sa používa aj na Enduro World sérii. A  Haibike XDURO NDURO Pro 2016 ako vysoko hodnotený e-mountainbike.
Oba biky boli pre tento test vybavené rovnakými plášťami. Ďalšie prispôsobenie sme považovali za nevhodné, koniec koncov sú tu veľké systémové rozdiely, ktoré sa nedajú „odbúrať“: Canyon Spectral EX váži 12,84 kg, Haibike 22,8 kg. Ale práve vplyv týchto rozdielov medzi motorizovaným a nemotorizovaným sú zaujímavé a chceli sme ich lepšie preskúmať.

Testovací team

Dvaja rozdielni testovací jazdci (jeden ex-enduro pretekár a druhý amatérsky jazdec) absolvovali testovací okruh celkom tri krát, aby sme získali platné a reprodukovateľné dáta.

Ilustračný obrázok 3

Testovacia trať

Kde sa dajú docieliť najlepšie reprodukovateľné výsledky? Správne: na trailoch, ktoré poznáte ako vlastné gate. Tak sme šli na naše domáce traily v blízkosti Stuttgartu. 4,5km dlhý, pestrý okruh spĺňa potrebné podmienky: pre výšlap (uphill) strmý asfaltový nástup nasledovaný prudkým trailom do kopca, potom transfer fáza na šotoline a nakoniec technický trail so skokmi, kopenými zákrutami a pásmami koreňov smerom dole. V závere prepojenie cez asfalt späť na štart.
Skutočne náročná trať po kondičnej aj technickej stránke a to aj pre ambiciózneho mountainbikera – teda všetko, čo potrebujete na športovo-agresívny jazdecký štýl.

Testovacie parametre

Aké parametre boli pre porovnávací test stanovené? Je to čas, prejdené okruhy, srdcová frekvencia alebo výkon vo Wattoch? Žiaden z týchto parametrov by sám o sebe neposkytol uspokojivé celkové hodnotenie. Okrem toho do výkonu zasahujú faktory ako motivácia, momentálny stav a pod. Preto sme sa rozhodli za hodnotiaci základ zvoliť definovanú komfortnú zónu skúsených testovacích jazdcov. Trať prechádza jazdec na horskom ebajku (rovnako ako na normálnom mountainbike) nie podľa pulzu alebo wattov, ale vo svojej komfortnej zóne, ktorá variuje podľa pasáže trate. Zodpovedajúc tomu idú testovací jazdci v tempe, ktoré môžu konštantne a bez chýb držať počas celého testu. Všetky namerané dáta a vyhodnotenia potvrdia závery testu.

Na horskom ebajku sa jazdilo na Turbo móde. Údaje o wattoch sa vzťahujú na jazdcom podaný výkon (meranie na pedáloch), motor Bosch Performance CX pri tom podporoval v závislosti na kadencii až do 300 %.

Výsledky testu a poznatky:

  1. sekcia: štart

Dĺžka: 240 m
Výškový rozdiel: 0 m
Priemerné stúpanie: 0 %

Ilustračný obrázok 4

Horský ebajk v porovnaní s Enduro (v %):
Srdcová frekvencia: -13 %
Výkon (Watt): -38 %
Kadencia: +16 %
Rýchlosť: +47 %

Vysvetlenie: Na štarte zrýchli horský ebajk výrazne rýchlejšie a rozbehne sa teda rýchlejšie, a to s o 38 % nižším výkonom. Avšak pri 25 km/h je koniec.

  1. Sekcia: Uphill (asfalt)

Dĺžka: 350 m
Výškový rozdiel: +33 m
Priemerné stúpanie: 9,4 %

Ilustračný obrázok 5

Horský ebajk v porovnaní s Enduro (v %):
Srdcová frekvencia: -9 %
Výkon (Watt): +4 %
Kadencia: +22 %
Rýchlosť: +193 %

Vysvetlenie: V stúpaní ukazuje horský ebajk svoju silu. Turbo pohon zvádza k tomu, aby ste šliapali stále rýchlejšie a silnejšie. V závislosti od kadencie (a príslušného prevodu) podporuje až do 300 %. Tu sa dokonca na horskom ebajku šliapalo s o niečo viac wattmi pri nižšej srdcovej frekvencii a šlo sa do kopca s takmer 3x väčšou rýchlosťou.

  1. Sekcia: Uphill (Trail)

Dĺžka: 550 m
Výškový rozdiel: +68 m
Priemerné stúpanie: 12,4 %

Ilustračný obrázok 6

Horský ebajk v porovnaní s Enduro (v %):
Srdcová frekvencia: -15 %
Výkon (Watt): -29 %
Kadencia: +39 %
Rýchlosť: +122 %

Vysvetlenie: na mountainbiku: Pulz rýchlo stúpa (o 23 tzm viac), zatiaľ čo na horskom ebajku ostáva takmer konštantný. Tento technický Uphill má dve rampy, prvá má tri za sebou nadväzujúce stupne, ktoré ležia za sebou s odstupmi cca 5 m. Tu veľmi pomáha pohon elektrobicykla, k dosiahnutiu potrebného „švungu“. S Mountainbikom treba veľa sily na dosiahnutie potrebnej rýchlosti a k prekonaniu týchto stupňov. Pri dvoch testovacích jazdách museli jazdci na normálnom Mountainbiku na tomto mieste dokonca zosadnúť.
Avšak na horskom ebajku nemožno na technickom stúpaní bezhlavo šliapať do pedálov (ako na asfalte), čo sa ukázalo pri druhej rampe, ktorá si kvôli nepevnému povrchu vyžadovala viac citu. Motorom znásobený výkon musí byť koniec koncov cez kolesá prenesený na povrch. Trakcia  je rozhodujúca predovšetkým na nepevnom blatistom teréne. Proti pretáčaniu kolies pomôže vyššia kadencia (ľahší prevod), pretože tak sa dá lepšie regulovať sila. V závislosti od terénu je tiež lepšie nepoužívať Turbo pohon. Tu je ebajk lepšou voľbou – zatiaľ čo sa na Mountainbiku zadychčane túžite dosiahnuť vrchol, na elekrobicykli máte do kopca veľa zábavy!

  1. Sekcia: rovina (šotolina)

Dĺžka: 1.020 m
Výškový rozdiel: +10 m
Priemerné stúpanie: 1 %

Ilustračný obrázok 7

Horský ebajk v porovnaní s Enduro (v %):
Srdcová frekvencia: -19 %
Výkon (Watt): -34 %
Kadencia: +11 %
Rýchlosť: +41 %

Vysvetlenie: v turbo móde máte veľké zrýchlenie, ale pri 25 km/h je koniec. Keď ostanete pod hranicou podpory, šlapate veľmi uvoľnene.

  1. Sekcia: Uphill (šotolina/trail)

Dĺžka: 140 m
Výškový rozdiel: +14 m
Priemerné stúpanie: 10 %

Ilustračný obrázok 8

Horský ebajk v porovnaní s Enduro (v %):
Srdcová frekvencia: -23 %
Výkon (Watt): -45 %
Kadencia: -7 %
Rýchlosť: +92 %

Vysvetlenie: tvrdý podklad, konštantné stúpanie – pri tomto technicky menej náročnom výšlape prichádza skutočný Uphill-Flow. S elektrobicyklom sa táto pasáž javí ako nástup na trail – aj keď samotný Downhill začína až za 140 m. S normálnym Mountainbike zdoláte tento výstup celkom pohodlne, ale nie je to žiadna zábava!

  1. Sekcia: Downhill (Trail)

Dĺžka: 530 m
Výškový rozdiel: -117 m
Priemerné stúpanie: -22 %

Ilustračný obrázok 9

Horský ebajk v porovnaní s Enduro (v %):
Srdcová frekvencia: -17 %
Výkon (Watt):
Kadencia:
Rýchlosť: -5 %

Vysvetlenie: Tu je jazdec na Mountainbike rýchlejší! Ale v naklonených svahoch, otvorených zákrutách a na pohyblivom povrchu vyťahuje elektrobicykel svoje tromfy: leží na traily oveľa sýtejšie a má hlbšie ťažisko. V strmom, kľukatom teréne a pri skokoch je však normálny Mountainbike oveľa lepšie ovládateľný, dá sa ľahšie manévrovať a rýchlejšie brzdiť. Okrem toho sa značne ľahšie prechádzajú prudké zákruty, pretože práca so zadnou stavbou si na ebajku vyžaduje viac cviku a oveľa viac sily. To platí pre elektrobicykle vo všeobecnosti! Koniec koncov tu prekonávate každú zákrutu a každú nerovnosť s cca10 kg navyše. Spôsob jazdy je jednoducho iný.

Priemerný výkon a kadencia pri Downhille sú závislé od konkrétnej sekcie: v strmom a technickom teréne sú si  Mountainbike a E-Mountainbike rovné: nakoniec tu sa pracuje hlavne brzdami. Na 30-min. medzičase mal jazdec na Mountainbike značne vyšší priemerný výkon a kadenciu, pretože tu sa ide krátkym šprintom takmer z 0 na max. 22 km/h  – tu poskytuje motor E-Mountainbike plnú podporu. V spodnej časti Downhillu, ktorú treba prechádzať veľmi presne, sa na E-Mountainbike šliape častejšie. Na precíznejšie ovládateľnom Mountainbiku netreba toľko zrýchľovať, pretože vďaka lepšiemu ovládaniu sa zo zákrut vychádza rýchlejšie.
Tým je jasné: Pri Downhille je rozhodujúce ovládanie. Max. rýchlosť s horským ebajkom je tu nižšia (-9 %), rovnako max výkon (-45 %). S ohľadom na nižšiu priemernú rýchlosť (E-Mountainbike: 13,7 km/h) potrebuje Motor v Turbo móde síce len ľahký impulz, ale aj tak sa musí na E-Mountainbike viac zrýchľovať pri výjazdoch zo zákrut.

  1. Sekcia: Transfer (Asfalt)

Dĺžka: 1.690 m
Výškový rozdiel: -8 m
Priemerné stúpanie: -0,5 %

Horský ebajk v porovnaní s Enduro (v %):
Srdcová frekvencia: -16 %
Výkon (Watt): -37 %
Kadencia: -6 %
Rýchlosť: +28 %

Vysvetlenie:
na Transfery je rozdiel medzi bikami najmenší. To vyplýva zo vo všeobecnosti vysokých rýchlostí na rovine, nakoniec E-Mountainbike podporuje len do 25 km/h.

Trať celkovo:

Dĺžka: 4.520 m
Výškové metre: 125 m
čas horského ebajku: 14:29 min
priemerná rýchlosť ebajku: 18,64 km/h
čas Enduro: 21:40 min
priemerná rýchlosť Enduro: 12,46 km/h

Ilustračný obrázok 10

horský ebajk v porovnaní s Enduro (v %):
Srdcová frekvencia: -11 %
Výkon (Watt): -40 %
Kadencia: +5 %
Rýchlosť: +33 %

Vysvetlenie

  1. viac času na viac trailov

S normálnym Mountainbike prešli testovací jazdci na domácom známom traili za určitý čas maximálne tri kolá. To súviselo aj s prudkým stúpaním a dlhým Transferom k dvom minútam zábavy na Downhille. S horským ebajkom stihli 4 kolá za čas za ktorý Mountainbike 3 kolá. Uvedomenie si elektronickej podpory je silným motivačným faktorom: znamená viac kilometrov na trailoch za rovnaký čas a všeobecne viac času na biku! Pretože 20 z 22 minút pripadá na tomto okruhu s normálnym Mountainbike na Uphill a Transfers. S horským ebajkom je to len 12 zo 14 min.

  1. viac zábavy

Ovládanie a hmotnosť dobrého normálneho Mountainbiku pripúšťajú atraktívny spôsob jazdy. Preto máte na Downhille v závislosti od daností trasy a zručností viac zábavy ako na horskom ebajku. Vďaka hlbokému ťažisku a sýtemu pocitu z jazdy však môže elektrobicykel ponúkať viac istoty na rýchlych a otvorených Trailoch. V klopených a otvorených zákrutách leží definitívne lepšie na trati. Vďaka motoru, väčším zdvihom a agresívnej geometrii možno navyše pedálovať do kopca s väčším „kalibrom“. Efektivita tlmenia hrá pri E-Mountainbikes oveľa menšiu rolu ako pri Endurách. Doteraz sme hovorili o zábave na dvojminútovom zjazde, ale oveľa zaujímavejšie je, že na horskom ebajku môžete mať zábavu na ostatných 20 min testovacieho okruhu. Konkrétne na Uphille a Transfere. Čas Transferu sa značne skrátil na 12 min.

  1. viac tréningu a zdravia

Špičky srdcovej frekvencie sú nižšie – to je pre mnohých Mountainbike profesionálov, ktorí absolvujú základný tréning na cestných bicykloch dobrá správa: s horskými ebajkami sa dá základný tréning presunúť z cesty na traily. Rovnako výhodná je táto konštantne nižšia záťaž pre jazdcov, ktorí majú problém so srdcovo cievnym systémom.
Kto má problémy s kĺbmi alebo sa im chce v starobe vyhnúť tiež uprednostní E-Mountainbike. O 5 % vyššia kadencia pri o 40 % niižších hodnotách výkonu hovorí v zdravotnom význame, o menšej záťaži na kĺby (hlavne kolená a členky) pri dlhšej trase.

Ilustračný obrázok 11

Pravda

Áno, sme rýchlejší, áno, máme konštantnejší pulz a áno, prejazdím viac trailov za rovnaký čas. Vlastne sú to veci, ktoré ocení každý, či?
Čisto vedecky, elektrobicykle prinášajú výrazné stúpanie výkonnosti.

Napriek tomu sa vynárajú otázky: koho tu podvádzame? Nás samých? Pretože za kratší čas si užijeme viac zábavy? Ostatných?
V rámci meraní absolvovali  testovací jazdci ďalšie kolo v Turbo móde. Tentoraz však nie v komfortnej zóne, ale v závodnej „rýchlosti“.

Výsledok: nie je turbo ako turbo – a teda ani ebajkovnie a ebajkovanie. V jednotlivých sekciách mali testovací jazdci 45 % až  101 % vyšší výkonnostný input v porovnaní s jazdou v komfortnej zóne v turbo móde. Tým ležali významne (až do 55 %) nad Watt výkonom s normálnym  Mountainbike, predovšetkým v stúpaní. Znie to paradoxne, v realite to však dáva zmysel: vysoká podpora E-Mountainbiku vedie jazdca pri Uphille k tomu, aby dával stále väčší input. To sa odráža aj na srdcovej frekvencii.

Tým je dokázané: Ako všade v živote, nezáleží na tom, čo človek robí, ale ako to robí. Tak aj s elektrobicyklami môžete mať väčší tréning ako na normálnom Mountainbike. Samozrejme podľa spôsobu jazdy. A ako jazdiť, o tom rozhoduje každý sám. Dôležitý však pri tom je vzájomný rešpekt a predovšetkým jedno: musí to človeka baviť, malo by ho to zabávať. A na ebajku sme sa bavili 14 zo 14 min – a nie len 2 z 22 min!

Zdroj: http://ebike-mtb.com/en/ist-e-mountainbiken-cheaten/

 

 

 

Pridaj komentár

Súvisiace články