1. špecializovaná sieť na predaj a servis elektrobicyklov

Súvisiace články

7 tipov ako využiť energiu ebajku

Pre mnoho nadšencov elektrobicyklov je stále najdôležitejšou otázkou:

  • Ako ďaleko sa dostanem s ebajkom ? nabíjanie ebajku
  • Aký je dosah?
  • Ako dlho vydrží batéria?

Neexistuje žiadna jednoduchá odpoveď na otázky z tejto trojice, ale veľa dobrých tipov, ako optimalizovať rozsah dojazdu. Ebajk – svet elektrobicykov Vám povie, čo potrebujete vedieť o rozsahu dojazdu elektrobicyklov.

Hneď na začiatku si povedzme, že to nie je žiadny jednoduchý vzťah, ale neuveriteľné množstvo faktorov v tom hrá dôležitú rolu. Človeku sa to môže zdať pomerne jednoduché, veď stačí vychádzať zo záveru: čím vyšší je počet Watt-hodín (Wh), teda množstva energie uloženej v batérii, tým sa ďalej dostanem s elektrobicyklom.

To však nie je pravda. Ono to neznamená, že každý s rovnakou kapacitou batérie dostane rovnaký dojazd svojho ebajku.Ten je závislý od mnohých predpokladov: teploty, terénu, protivetra alebo zadného vetra, pôdnych podmienok, jazdca, zaťaženia, štýlu jazdy, zaťaženia vybraných komponentov ebajku a mnoho, mnoho ďalších vecí.

Našťastie môžete ovplyvniť niektoré z týchto faktorov a teda aj rozsah dojazdu elektrobicykla. Ebajk – svet elektrobicykov Vám dáva sedem najlepších tipov ako na to.

  1. Používajte prehadzovač: Nezabúdajte, že na ebajku máte aj klasické prevody s prehadzovačkou a nie iba prepínač na zvýšenie podpory od elektromotora. Vo všeobecnosti platí, že na elektrobicykli sa jazdí vo vyšších rýchlostiach, takže sa aj viac krúti pedálmi. Orientačne odporúčame mať kadenciu tak 60-80 otáčok za minútu. Ak by ste nimi točili menej, tak by Vám viac sily dával motor, čím by ste viacej plytvali elektrinou. Vždy sa v prvom rade snažte klasickým prevodníkom si preradiť tak, aby ste udržiavali tieto optimálne otáčky. Ak už cítite, že to neviete udržať, tak si zvýšte o jeden stupeň podporu motora z eko na sport atď. Postupné a aktívne prepínanie klasických prevodov Vám umožní na začiatku minimálne využívať silu elektromotora (ktorý funguje v automatickom systéme dodávania sily pre zvolený typ pomoci). Pozor na ťažké prevody najmä ak máte problémy s kolennými kĺbami, tam radšej použite energiu elektromotora.
  2. Nastavenie úrovne podpory: Ísť na plný „plyn“ je zábava, o tom niet pochýb. Avšak pri najvyššej miere podpory budete aj najviac mínať energiu Vašej batérie. Ak teda chcete prejsť čo najdlhšiu trasu na jedno nabitie, mali by ste meniť úroveň podpory podľa režimu jazdy. Treba znížiť podporu elektromotorom ak idete po rovine, alebo ste v skupinke a využívate závetrie, či prípadne Vám fúka vietor do chrbta. V prípade klesania podporu elektromotora úplne vypnite.
  3. Vyhnite sa štýlu jazdy stop – and –go (zastav a choď): Zastavenie, spustenie, zastavenie, spustenie, pri tejto činnosti je vždy potrebná najväčšia sila a teda aj elektromotor vtedy najväčšiu spotrebu elektriny. Preto keď viete, že zastavíte, snažte sa prehodiť si čo najnižší prevodový stupeň, aby ste pri rozbiehaní veľmi rýchlo dosiahli správne otáčky pedálov ako sme to popisovali v tipe č.1. Alebo sa snažte, čo najviac vyhýbať situácii stop and go.
  4. Cesta k úspechu: Nie vždy je tá cesta najlepšia, ktorá je najkratšia, alebo najrýchlejšia. Skúste si nájsť takú trasu, aby ste sa vyhli strmým kopcom, alebo semafórom aj pomocou krátkej odbočky. Vzhľadom k tomu, že máte elektrobicykel, tak sa Vám aj dlhšia vzdialenosť zdoláva ľahšie a plynulosťou jazdy môžete získať viac z batérie.
  5. Pripravený ďalej zájdeš: Ten kto miluje svoj elektrobicykel, tak ho udržuje v dokonalom technickom stave. Nemožno sa z neho iba radovať, ale treba sa aj starať. Treba mať správny tlak v pneumatikáchna zníženie valivého odporu a dobre vyčistenou a namazanou reťazou pred každou jazdou, zabezpečiť jej hladký chod. Už len týmito dvomi malými starosťami o správny stav si zvýšite kilometrový výkon.
  6. Mať dve: Ak si chcete zdvojnásobiť rozsah dojazdu, treba mať k dispozícii druhú plne nabitú batériu. Ale toto riešenie je vhodné iba pri veľmi dlhých trasách napr. na dovolenke, alebo ak beriem do úvahy, že chcem v priebehi dňa zdolať veľmi dlhú trasu. Mať však druhú „náhradnú“ batériu k dispozícii sú značné finančné náklady a samozrejmä aj ďalšia pridaná hmotnosť navyše. Veríme však, že pre milovníkov dlhých ciest vymyslíme nejaké aspoň čiastočné riešenie v budúcnosti o čom Vás budeme informovať.
  7. Dobitie: Nie je nutné mať hneď dve batérie ako sme popisovali v predchádzajúcom tipe, ale stačí si po ceste nájsť miesto, kde si viete batériu dobiť. Napríklad ak niekto jazdí elektrobicyklom do práce, tak môže tam mať druhú nabíjačku a batériu si dobiť v kancelárii. Prípadne ak idete na dlhšiu túru, mať k dispozícii cestovnú nabíjačku v batožine. No a potom môžete napríklad počas prestávky na obed v reštaurácii si doplniť energiou svoju batériu. V oboch prípadoch odporúčame vopred požiadať o zvolenie nabíjania, či už svojho zamestnavateľa, alebo zodpovednú osobu v reštaurácii. My však veríme, že aj na Slovensku bude v krátkom čase sieť nabíjacích elektrostaníc, tak ako je tomu napr. v Čechách a na Morave. mobilná nabíjačka BOSCH

 

 

A na záver vždy pamätajte: Aj keď sa baterka vybije počas jazdy, v skutočnosti   elektrobicykel má stále kolesá a klasický prevodový pohon. Za normálnych okolností stačí iba šliapať a môžete objaviť aj nejakú záľubu v pedáloch. Ale v tomto prípade bez podpory motora.

Súvisiace články